Fillippinene El Nido og Coron 2019

“Take nothing but pictures, kill nothing but time, bring nothing but memories and leave nothing but footprints..”

Da er jeg tilbake etter min tredje reise til Fillippinene, og min andre tur alene. Andre gangen på tur alene og andre gangen ble reisemålet Palawan, El Nido og Coron. Det er sjelden jeg reiser tilbake til samme sted, men etter min mening er El Nido og Coron det ultimate reisemålet for meg.  Fantastiske øyer, uendelig med vakre strender, turkis vann og nydelig natur over og under vann. I tillegg synes jeg menneskene på Palawan er herlige og varme, turismen er ikke klikka helt ennå, og stedene jeg reiser til føles fredelige og trygge. Her kommer en “liten” reiseblogg fra mine 16 dager på tur:

*600 pph = 100 nok

Dag 1. Reise Tirsdag/Onsdag:

Jeg hadde en lang melkerute til El Nido. Gardermoen – Amsterdam – Hong Kong – Manila og der byttet jeg til innenlands fly med Air Swift til El nido. Ca 28t reise fra start til ankomst. Man kan fly direkte fra Cebu eller Manila til El Nido, anbefales på det sterkeste (ca 700-800;). Man må bare booke i god tid gjennom https://air-swift.com/ .

Når man ankommer Manila eller Cebu anbefales å kjøpe et filippinsk sim-kort. Jeg kjøpte 1 kort med 16gb for 1100pph med 1 mnd varighet.

Etter en lang reise ble det en enkel middag før det bar rett i seng.

Dag 2. Tour B Torsdag:

Jeg er ganske enkel og formålet med denne turen var bare å slappe av på havet og nyte vakre strender. Så så og si alle dager ble tilbrakt på diverse turer på havet. Siden jeg reiste alene var det veldig enkelt å bare hive seg med på de organiserte turene.

I El nido er det 4 faste turer man kan ta. A/B/C og D. Ifjor tok jeg tour A og C, de 2 mest populære turene ifølge diverse reiseblogger. Så jeg testet tour B (1300pph) som er stoppene: Entalula beach, Snake Island, Cudugnon cave, Cathedral cave og Pinagbuyutan Island.

Entalula er første stopp og er en rolig nydelig liten strand. Snake Island er neste stopp, og er kjent for å ha en slangeformet sandbar som strekker seg mellom 2 øyer. Cudugnon cave er en liten historisk hule på en strand. Cathedral cave er ikke et stopp man kan gå i land, man stopper bare utenfor og tar bilder. Man kan ikke svømme inn i hulen da det er en del sjøslanger inne i hulen. siste stoppet Piangbuyutan island er en veldig vakker øy. Her er det gressletter og en lang øde hvit strand. Stedet brukes bla til innspilling av Survivor. Øya heter Pinagbuyutan fordi når det er høyvann så ser øya ut som en Ananas, der den troner rett opp av havet med El Nidos kjente limestones.

Kvelden ble avsluttet med en rolig middag på Bad Thai. Hvor jeg fikk selskap av en australsk dame som spiste ved siden av meg.

Dag 3. Tour C Fredag:

Tour C er en litt mer aktiv og snorkel rettet tur. Helicopter Island, Secret beach, Hidden beach, Matinloc Shrine og en siste strand jeg ikke husker navnet på.

På denne båten ble jeg kjent med Angel fra Guatemala, som jobber som pilot i Shanghai og David og Diego fra Costa Rica. Jeg lærte masse om å fly i Mellom Amerika og ikke minst hvordan ta bilder av absolutt alt man gjør på tur. David og Diego var et hyggelig par som elsket å ta bilder av alt og alle. De hadde med GoPro, mobil og ikke minst deres splitter nye drone.

Etter turen ville gutta se solnedgangen, så vi tok en tricycle til Las Cabanas beach som ligger 15-20 min unna sentrum. Det koster totalt 150pph for en tricycle til Las Cabanas uansett hvor mange man er. (I Thailand kaller man det tuktuk, på Filippinene kalles det triycycles).

Etter solnedgangen ble det middag og drinks med boysen på Happiness Express. En veldig vestlig inspirert vegetar møter midtøsten restaurant. Mat + et par pils = 600pph pr pers. Margaritas on the rocks 180pph, og 2 for 1 under happy hour. Alle steder får du 2 drinker på en gang, men på Happiness lager de 1 drink og lager neste når du har drukket opp den første.

Dag 4. Tour B Lørdag:

Vel, etter å ha testet Tour A/B/C, så falt valget igjen på B. Jeg synes A er veldig masete, da nesten alle turistene tar denne turen fordi den er mest populær og billigst (1200pph). Tour C er nest mest masete, men litt færre turister, da den koster 1400pph.  Tour B er faktisk ganske chill, da den ikke er like kjent og koster 1300pph.

På denne båtturen møtte jeg Roberto som var italiensk kokk i Sydney, Stan fra Manila (verdens blideste fyr), Lee og Tran fra UK som hadde tatt seg fri fra jobben for å reise 1 år og go pro travellers med instagram og blogg.

Etter turen avtalte gjengen å møtes for noen drinks på Rooftop bar, etterfulgt av en middag på en billig liten sjappe med slæten mat, Hut Spot. Her fikk man en slags middag til 105pph, men anbefaler ikke stedet 😉

Nedenfor er et panorama av El Nido stranden.

dag 4 4

Dag 5. Tour B igjen, Søndag:

Søndagen ble en chill dag med nok en tur B. Dette begynte nesten å bli litt flaut da de filippinske guidene syntes det var veldig moro at jeg tok samme tur om og om igjen 😉

På dagens båt var vi veldig få. 1 tysker, meg og 1 filippinsk storfamilie på 10 stk, med 4 besteforeldre, 2 voksne barn og deres 4 barnebarn. Tidlig krøkes! Det tok ca 1 time før jeg var blitt invitert med på familieutflukt den påfølgende dagen til en strand på andre siden av El Nido. Jeg måtte dessverre takke nei, da jeg synes å henge på en strand hele dagen er grusomt kjedelig. Selvom tilbudet om å henge med den hyggelige familien var trist å takke nei til.

Kvelden begynte med en rolig middag alene på stranden, før jeg fikk selskap av 2 svenske backpacker jenter som jeg inviterte til bordet mitt når jeg så de lette etter bord og stedet var fullt. Det ble en hyggelig kveld hvor jeg ble kjent med Elin og Moa.

Dag 6. Tour C Mandag:

Denne dagen var jeg keen på møte litt nye folk, så jeg valgte tur C da denne turen er mer aktiv og man ofte møter en del folk. Det ble ingen store høydare på båten mtp det sosiale. Så det ble en chill kveld hvor jeg på impuls farget og stripet håret på ettermiddagen.

Avsluttet med en rolig middag på Maa’s. Maa’s er ranket ganske høyt på Tripadvisor og har tradisjonell filippinsk mat. Det ble Kang kong (water spinach) og Chicken adobo + 1 San Miguel pilsen for totalt 450pph.

Bildet nederst: På båten var det en overivrig tour-guide som ville at samtlige på båten måtte ta bilde foran på dekk. Jeg hater sånne bilder, men siden alle var så gira, så slang jeg meg med og tok et ekte turistbilde til ære for bloggen 😉

Dag 7. Tour B Tirsdag:

På tirsdagens båttur møtte jeg en gjeng med hyggelige folk. Blant annet Sara og Gil fra Portugal. De skulle videre til Coron, og ville møtes igjen for å leie privat båt den påfølgende uken.

På denne kvelden er jeg veldig glad at jeg gikk på akkurat den restauranten jeg endte opp på og satte meg på akkurat det bordet jeg satte meg ved, for da kom jeg tilfeldigvis ved siden av et bord hvor jeg hørte paret snakket svensk. Morten og Nippan fra Stockholm var på 6 mnd reise i Asia, og de var nå halvveis på sin reise. Det skulle vise seg at Morten og Nippan var veldig hyggelige, elsket å spise og drikke og de skulle også videre til Coron om et par dager. Så mye av det sosiale resten av turen ble i lag med dette hyggelige paret.

Dag 8. Tour B igjen med Morten og Nippan. Onsdag:

Siste dagen på El Nido var planen å teste tur D, men siden Morten og Nippan var gira på tur B, så joinet jeg dem. Det ble en hyggelig dag på havet hvor jeg ble bedre kjent med svenskene.

På kvelden joinet Rasmus, som Morten og Nippan hadde blitt kjent med på samme hostel. Alle 5 møttes på streetfood-markedet ved siden av basketballbanen. Her ble det litt sjenk med Red Horse øl og masse god BBQ av sjømat og kjøtt. Vi drakk tilsammen 3l øl og spiste masse mat for 400pph pr pers.

Dag 9. Reise, El Nido til Coron. Torsdag:

Så var det på tide å ta turen videre. Etter 1 uke på El Nido tok jeg fly til Coron med Air Swift. Flyet tar bare 25 min og koster ca 500;  Man kan også ta fast ferry, den koster 300; og har oppmøte 04.00 og går 06.00. Fast ferry skal ta 3t, men tar alt mellom 3-6t avhengig av været. I høysesong er det vanskelig å få tak i billetter, så det lønner seg å booke dette online i god tid.

På kvelden spiste jeg middag på Lolo Nonoy’s foodstation, kjent for å ha god og rimelig tradisjonell filippinsk mat. Maten var ganske grei og prisen innafor. 250pph for full middag og 1 pils.

Dag 10. Tour B. Fredag:

Første dagen på Coron var det som vanlig å komme seg rett ut på havet. I selve El Nido og Coron town er det veldig lite å gjøre på dagtid. Det er ute på havet det skjer. Alle de vakre strendene og nydelige naturperlene er utenfor sentrum. Denne dagen hev jeg meg med på en random tur B. Vi var innom Twin Lagoon, Skeleton wreck (snorkel stopp med et japansk krigsskip på ca 5m dypde), Reef garden, beach lunsj på en strand jeg ikke husker navnet på og så avsluttet vi turen med en tur innom Barracuda lake. 95% ferskvann og utrolig klart vann gjorde det til en fryd å fridykke.

Jeg møtte også Silvia + 1 kompis av henne fra Portugal, Gabrielle fra Brasilia og Janet fra Sydney. Vi tok turen til KT’s Sinugba sa Balay. Denne sjappa er ranket nr 2 på Tripadvisor og her spiste jeg det jeg vil beskrive som det beste filippinske måltidet jeg har smakt på Palawan.

Dag 11. Tour A. Lørdag:

Ny dag, ny tur. Denne dagen testet jeg tur A. Her begynte man med en rask liten morgentrim opp fjellet på en øy for å bade i Kayangan Lake, som er 95% ferksvann og kåret til Asias reneste og klareste innsjø. Helt fantastisk klart vann og nok en gang en fryd å fridykke i ferskvann når man er vant til å kun svømme i saltvann. Følelsen av å kunne synke uten å anstrenge seg er en drøm. Etter dette tok vi turen til Green Lagoon, Quin reef, en random strand for lunsj, og avsluttet turen på CYC (Coron youth club) som er Corons eneste public beach.

På kvelden ville et par fra båten få med en gjeng på bar til bar. Jeg spiste først middag på Dali Dali, som er en koreansk restaurant med kun 3 langbord. Her deler man bord med de som sitter der fra før. Sjappa ser passe slæten ut, men gode anmeldelser på koreansk mat på Tripadvisor levde opp til forventningene. Jeg spiste Kim Chi Jiggae og 2 pils = 450pph. Før jeg møtte gjengen fra båten på No Name Bar rett over gaten for Dali Dali. Som livet ellers på Palawan blir det sjelden sene kvelder etter aktive dager på havet, så det ble med noen pils på No Name Bar før jeg tok turen hjem. Men på baren møtte Andee og Josh fra New York opp + Morten og Nippan hadde ankommet Coron, så det ble avtalt at vi på mandagen skulle booke privat båt. 1 bucket pils (6 øl) = 400pph.

Dag 12. Tour C-2. Søndag:

Søndagen hadde jeg fått tips om å teste tur C-2. Og denne turen var helt magisk! Man reiser lenger unna Coron Town enn de andre turene, 1.5t med båt før man kommer til 3 nydelige strender. Kanskje noe av de vakreste hvite strendene jeg noensinne har vært på. Vi var innom Bulog Island, Banana Island og Malcapuya Island. Bulog Island var som en bedre versjon av Snake Island på El Nido med en lang hvit sandbar som strakk seg mellom 2 små øyer.

På kvelden møtte jeg Morten og Nippan i byen for litt italiensk pizza på Altrove. Altrove er et typisk turiststed. Ranket nr 1 på Tridpadvisor med litt dyrere retter. Vi delte 2 pizzaer og 1 pils hver = 400pph pr pers.

Dag 13. Privat tour. Mandag:

dag 13 9

SÅ var det endelig tid for det jeg hadde gledet meg mest til. Samle 1 gjeng for å leie privat båt og dra utenom turistløypa. Vi ble en fin gjeng, med Morten, Nippan og Rasmus fra Sverige, Josh og Andee fra New York, Sara og Gil fra Portugal og udnertegnede.

Prisen for å leie 1 båt med mannskap for 1 dag er 3000pph totalt. I tillegg må man handle inn mat på markedet på havna og betale for de stoppene man ønsker å gjøre. Alle øyer er private og koster 100-200pph pr pers for entry.

Vi handlet inn en bråte med mat fra markedet, 1/2 kg tunfisk, 600 gram marinert hvit fisk, 1.5kg kyllinglår, 750 gram svinekoteletter, 1/2 kg reker, ris, grønnsaker til Pinakbet, Aubergine, og klassisk tilbehør til filippinsk måltid, tomater, løk, hvitløk, chilli, soyasaus, eddik, østerssaus + kull, isbiter, tallerkener, bestikk, kopper, øl, 1 liter filippinsk rum (150pph) og frukt (1 ananas, 1 vannmelon, 8 mango og appelsiner). Vi handlet altså inn rikelig og all mat og drikke ble ca 400pph pr pers.

Vi dro først til 7 Picados (100pph), som er kjent for å ha nydelige koraller, og dette ble turens beste snorkelstopp! Fantastiske flotte koraller, og kapteinen på båten tok oss med på en runde rundt den ene øya under vann. Her var det sjøslanger, barracuda og plenty med liv og farger. Etter dette tok vi turen til Demanglit beach (150pph) for lunsj. Mannskapet på båten mekket maten for oss. Etter dette cruiset vi litt rundt og snorklet diverse steder før vi tilslutt tok siste stopp på CYC.

Alt i alt kom denne turen på ca 1100pph for meg og denne turen var helt fantastisk. Det ble til og med litt dagsfylla på hele gjengen 😉

På kvelden møtte hele gjengen på KT’s for middag hvor vi bla spiste en fantastisk Blue Marlin ceviche.

Dag 14. Tour C-2. Tirsdag:

Siste dagen på Coron ble tilbrakt med en rolig avslutning på hvite strender. Jeg tok tur C-2 igjen for en avslappende dag på havet.

På kvelden spiste jeg middag med Nippan, Morten og Rasmus på KT’s.

Dag 15/16. Hjemreise. Onsdag/Torsdag:

Onsdagen slo jeg ihjel litt tid på dagtid med å teste Coffee Kong, som er nr 1 beste frokoststedet på Coron. Her fikk man full frokost + 1 decent kaffe for 230pph. Så var det å pakke sakene og starte på melkeruta hjem igjen.

Etter nesten 30t reise landet jeg på Gardermoen. Fra et paradis til vinterparadis 😉

dag 15 4

Hotell:

El Nido: Sea Coocon – Veldig bra hotell og veldig bra frokost. Anbefaler stedet på det varmeste. A/C. Bassengområdet som så hyggelig ut for en ettermiddagspils. Bra location.

Coron: Micasa Lodge – Decent hotell og grei frokost. A/C. Takterrasse for frokost. Bra location.

Fly Cebu/Manila-El Nido og El Nido – Coron: https://air-swift.com/

Fly Coron – Manila/Cebu: https://www.cebupacificair.com/

Konklusjon:

Palawan er nydelig! Fantastisk sted, fantastisk vann, fantastiske strender, hyggelige folk og ennå ikke helt bedervet av turistene. Å reise alene er lett som en plett, men jeg skal innrømme det var mye lettere den andre gangen enn den første gangen. Gjør masse research. Google reisemålet, hvordan komme dit, hvor man skal bo, spise og hva man skal gjøre. Filippinene er stort og å reise fra sted til sted tar lenger tid enn man tror. Les blogger og les reviews. Godt forarbeid gjør ferien enklere.

Totalt er budsjettet for 2 uker ferie ca 18k. Dette er da inkludert alt, fly Oslo-Cebu/Manila + innenlands flyvninger, hotell, mat og ALT jeg gjør i løpet av 2 uker.

Veldig mange sier at de har lyst til å reise alene men ikke tør. Jeg skal innrømme jeg var ganske nervøs før første turen, men det er bare å gjøre det.

På disse 2 ukene har jeg møtt så mange forskjellige flotte mennesker fra hele verden og mesteparten av dem møter jeg mest sannsynlig aldri igjen. Men jeg har fått tatt en liten del i deres liv og hvem vet, kanskje jeg møter noen av dem et eller annet sted i verden senere i livet.

Avslutter med en liten tribute til noen av de forskjellige øy-bikkjene jeg møtte på turen: